איסלנד ברכב שכור – טבע קיצוני ובטיחות בדרכים
כביש הטבעת
נהיגה בטוחה
מזג אוויר קיצוני
איסלנד היא חלום לנהיגה – מפלים, קרחונים, חופים שחורים ושדות לבה. יחד עם זאת, מזג אוויר קיצוני, רוחות חזקות ודרכי F מאתגרות מחייבים תכנון מוקפד ובטיחות מעל הכול.
✅ בדקו כבישים ב‑
road.is ו‑תחזית ב‑vedur.is בכל בוקר לפני יציאה.
עונות ומתי להגיע
קיץ (יוני–אוגוסט) – דרכים פתוחות, אור אינסופי, עומס גבוה ומחירים יקרים יותר.
אביב/סתיו (מאי, ספט׳–אוק׳) – פחות תיירים, סיכוי לגשם/רוחות; חלק מדרכי F סגורות.
חורף (נוב׳–מרץ) – שלג, קרח וחושך ארוך. מתאים לנהגים מנוסים בלבד ולמסלולי דרום קצרים.
מסלול כביש הטבעת (Ring Road) – 7–10 ימים
ימים 1–2: חצי האי רייקיאנס & דרום
- רייקיאוויק קצר, החוף השחור Reynisfjara (זהירות גלים), מפלי סלפוס/סקוגפוס, קרחון סולהיימה.
- לינה: ויק/הופה.
ימים 3–4: מזרח ושמורות
- אגמי קרח Jökulsárlón ו‑Diamond Beach, פיורדים מזרחיים.
- לינה: אגילסטאדיר/סיידיספיורדר.
ימים 5–6: צפון – אקוריירי ומיוואטן
- גודפוס, אזורי גיאותרמיה במיוואטן, לווייתנים מהוסאביק (בעונה).
ימים 7–8: מערב – סנאפלסנס/בורגארנס
- הר קירקיופל, חופים שחורים, לבה וסלעי בזלת.
קצר בזמן? התמקדו בדרום/מערב (3–5 ימים). בחורף – הימנעו מנסיעות ארוכות ואנוּנים.
דרכי F, 4×4 ומעברי נחלים
מה זה דרכי F?
דרכים הרריות פנימיות, לא סלולות, פתוחות בקיץ בלבד. מחייבות 4×4 גבוה ולעיתים מעברי נחלים.
- אסור לנסוע בדרכי F עם רכב רגיל/ללא ביטוח מתאים.
- נהיגה Off‑road מחוץ לשבילים – אסורה בהחלט.
מעברי נחלים – כללי זהב
- בדקו עומק וזרימה; המתינו לרכב אחר אם אינכם בטוחים.
- עברו באלכסון קל עם הזרם, במהירות אחידה ונמוכה.
- אם המים מעל החגורה/לא רואים קרקע – אל תעברו.
⚠️ נזקי מים מתוקים/אפר‑חול אינם מכוסים ב‑CDW בסיסי בדרך כלל – הרחיבו ביטוח בהתאם.
בטיחות: רוחות, גשרים וגלי "סניקר"
רוחות ופגיעות דלתות
- פתחו דלת תמיד נגד הרוח והחזיקו אותה ביד.
- חנו במקביל לרוח כשאפשר. הימנעו מחניה חשופה בצוקים.
גשרים חד‑נתיביים
- תנו זכות קדימה לרכב שכבר על הגשר. האטו מראש.
Reynisfjara & Sneaker Waves
בחוף השחור בדרום יש גלים פתאומיים וחזקים שמושכים לים. אל תסתובבו עם הגב לים, שמרו מרחק מהמים, והימנעו בהתרעה של רוחות חזקות.
מהירויות ונהיגה
- עד 50 קמ"ש בעיר, 80 בכבישי חצץ, 90 באספלט בין־עירוני (אלא אם סומן אחרת).
- אורות דולקים תמיד; אלכוהול – אפס סובלנות.
- כבישי חצץ: שמרו מרחק מאבנים והאטו לפני מעבר לאספלט/חצץ.
שכירת רכב וביטוחים
סוג הרכב
- טיול כביש הטבעת בלבד: רכב קומפקטי/קרוסאובר יספיק בקיץ.
- כניסה ל‑F‑Roads/חורף: 4×4 גבוה וצמיגים מתאימים.
ביטוחים שכדאי לשקול
- CDW/SCDW – השתתפות עצמית מופחתת.
- GP – נזקי חצץ.
- SAP – אפר/חול (דרום‑מזרח).
- TP – גניבה (נדיר, אך זול).
מסמכים וטיפים
- כרטיס אשראי פיזי לפקדון, רישיון נהיגה בינלאומי (מומלץ).
- בדקו צמיג ספייר, משאבת אוויר ואזהרות ברכב.
- צלמו את הרכב מכל הזוויות לפני היציאה.
ציוד חובה וניווט
לשמור תמיד ברכב
- בגדים שכבות, מעיל גשם, כובע/כפפות גם בקיץ.
- מים, חטיפים עתירי קלוריות, שמיכת חירום.
- מטען רכב, פנס ראש, ערכת עזרה ראשונה.
ניווט וקישוריות
- הורידו מפות Offline והכינו eSIM לגלישה.
- בדיקות יומיות:
road.is,vedur.is, ו‑safetravel.is. - חירום 112. דווחו תקלות/תאונות מיד.
עלויות, דלק וחניה
דלק ותחנות
- מרחקים ארוכים ללא תחנה – תדלקו בחצי מיכל.
- עמדות תשלום אוטומטיות (כרטיס אשראי/Prepaid). שמרו קוד PIN.
חניה
- תשלום מגרשי אתרים פופולריים (מפלים/חופים) – החזיקו מטבעות/אפליקציה.
- בערים: העדיפו לינה עם חניה, או חניונים יומיים.
תקציב יומי ממוצע (קיץ): לינה €60–120, אוכל €20–40, דלק/חניה/אטר׳ €20–40 לאדם.
שאלות נפוצות
האם צריך 4×4?
לכביש הטבעת בקיץ – לא חובה. ל‑F‑Roads/חורף – בהחלט כן ורק לנהגים מנוסים.
כמה שעות נהיגה ביום?
תכננו 3–4 שעות נטו ביום + עצירות צילום. רוחות/גשם יאריכו זמנים.
מה לגבי קמפינג/וואן?
לינה בחניונים מוסדרים בלבד. אסור חניון פרא. בדקו מזג אוויר ורוחות לפני לילה בחוף.